طرز تهیه میگو پلو

میگو پلو , طرز تهیه میگو پلو , دستور پخت میگو پلو , meygoo polo

میگو پلو یکی از غذاهای دریایی ایرانی است که امروزه با گسترده شدن مصرف میگو ، در کل نقاط کشورمان مورد استفاده قرار می گیرد. البته قبل تر ها که مصرف میگو محدودتر بود این غذا در استان خوزستان و بوشهر بیشتر طبخ می شده است. در ادامه کامل ترین دستور پخت میگو پلو را آماده کرده ایم. با مواد لازم ذکر شده در این دستور آشپزی می توانید برای ۴ نفر میگو پلو تهیه نمایید. با دستور پخت و طرز تهیه میگو پلو در ادامه با همدوره همراه باشید.

مواد لازم میگو پلو
میگو پاک شده۳۰۰ گرم
برنج۳ پیمانه
پیاز۱ عدد
سیر۲ حبه
گشنیز۵۰ گرم
رب گوجه فرنگی۲ قاشق غذاخوری
زعفران۱ قاشق غذاخوری
روغنبه میزان لازم
زردچوبهبه میزان لازم
فلفل سیاهبه میزان لازم
نمکبه میزان لازم

دستور پخت و طرز تهیه

ابتدا پیاز و سیر را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم و به همراه مقداری روغن در یک تابه تفت می دهیم. وقتی پیاز و سیر نرم شدند مقداری زردچوبه ، نمک و فلفل سیاه به تابه اضافه می کنیم و تفت دادن را ادامه می دهیم تا مواد کاملا یکدست شوند.

پس از اینکه سیر و پیاز کاملا طلایی شدند میگوها را به تابه اضافه می کنیم و با مواد دیگر تفت می دهیم. صبر می کنیم تا رنگ میگوها کمی تغییر کند سپس رب گوجه فرنگی را به تابه اضافه می کنیم و مواد را خوب مخلوط می کنیم تا یکدست شوند.

حالا یک قاشق زعفران دم کرده را به اضافه ۱ لیوان آب داغ به تابه اضافه می کنیم. حرارت زیر تابه باید ملایم باشد. اجازه می دهیم سس میگو پلو شروع به جوشیدن کند و کم کم غلظت کافی را به دست آورد. پس از اینکه آب سس تمام شد.

گشنیزها را به صورت ساطوری خرد می کنیم و به تابه اضافه می کنیم. مواد را خوب مخلوط می کنیم تا یکدست شوند سپس از روی حرارت بر می داریم و کنار می گذاریم. برنج را به همراه ۶ لیوان آب و کمی نمک در یک قابلمه می ریزیم.

با حرارت زیاد اجازه می دهیم تا آب به جوش بیاید و برنج نرم شود. زمانی که اطراف دانه های برنج نرم شد آنرا با آب سرد آبکشی می کنیم. قابلمه ای که برای میگو پلو در نظر گرفته ایم را روی حرارت قرار می دهیم و کمی روغن داخلش می ریزیم.

برای ته دیگ میگو پلو می توانیم به دلخواه از نان لواش یا سیب زمینی استفاده کنیم. ته دیگ را که در قابلمه قرار دادیم مقداری برنج روی ته دیگ می ریزیم. سپس مقداری از سس را روی برنج می ریزیم. به همین ترتیب تمام مواد را داخل قابلمه می ریزیم.

در لایه آخر باید برنج بریزیم. در ادامه کمی آب و روغن به برنج می دهیم. در مرحله بعدی یک دم کنی روی درب قابلمه قرار می دهیم و اجازه می دهیم برنج به آرامی دم بکشد. پس از اینکه غذا آماده شد آنرا خوب مخلوط می کنیم تا مواد سس میگو به تمام نقاط برنج برسد.

همچنین ببینید : لوبیا پلوعدس پلواستانبولی پلوقلیه میگومیگو کبابیمیگو سوخاری